Vulvodynia (wulwodynia) – fizjoterapia jako jeden z najważniejszych elementów leczenia

Czym jest vulvodynia?

Gdy pojawia się przewlekły piekący ból w okolicach pochwy oraz sromu i utrzymuje się powyżej 3 miesięcy bez żadnych określonych zmian klinicznych to może to być choroba zwana wulwodynią. Rozróżnia się poszczególne postacie wulwodyni: uogólniona cechująca się niezlokalizowanym bólem zajmującym większą powierzchnię oraz zlokalizowana, która objawia się w jednym miejscu np. w przedsionku pochwy czy okolicy łechtaczki. Spotykana jest również vulvodynia mieszana, która jest kombinacją zlokalizowanej z uogólnioną. Nie wszystkie objawy bólowe są tego samego pochodzenia.

Różne formy vulvodynii

Vulvodynia może miec różne formy:

• forma prowokowana: ból pojawia się w trakcie jakiejś czynności, przy stosunku płciowym, wizycie u ginekologa, zakładaniu tamponu, za ciasnej bieliźnie czy nawet odzieży. Taką vulvodynię nazywamy vulvodynią prowokowaną.

• forma samoistna: ból jest stały lub występujący okresowo – tutaj ból ukazuje się samoistnie, bez inicjacji, często wzmagany jest z cyklem miesiączkowym.

Jak rozpoznać vulvodynię?

Rozpoznania lekarskiego celowanego prosto w daną chorobę nie ma. Lekarz przy podejrzeniu wulwodyni eliminuje wszelkie inne możliwości powstania bólu, może też wykonać Q-Tip test (test z wacikiem). Wynika to z faktu, że przyczyny powstania wulwodyni nie są do końca poznane. Istnieją badania wykazujące, że ból może wynikać z uszkodzonych nerwów, czy też sytuacja odwrotna – istnieje zbyt duża ilość zakończeń nerwowych po przebytych stanach zapalnych wywołanych przez infekcje bakteryjne lub grzybicze. Istnieją też takie osoby, które nie miały nigdy żadnych zakażeń pochwy a również posiadają vulvodynię.

Leczenie vulvodynii

Vulvodynię leczy się farmakologicznie przy zastosowaniu miejscowo kremów znieczulających, leków przeciwgrzybiczych, antydepresyjnych i przeciwpadaczkowych. Terapia ta trwa minimum 6 miesięcy. Farmakoterapia zataja tylko problemy, a nie je eliminuje. W tym celu coraz więcej uwagi poświęca się systemom mięśniowo – powięziowym dna miednicy, które w przebiegu vulvodyni wykazują wiele zaburzeń.

Miesnie i powięzi, a vulvodynia

Aby ocenić zaburzenia mięsniowe wykonuje się badanie przez pochwę lub odbyt jak również ocenia sie miedniocę zewnętrznie. Po badaniu stwierdza się jakie są zaburzenia. W wielu przypadkach wyczuwany jest dysbalans w napięciu mięśniowym dna miednicy, zauważalna jest różnica w strukturze mięśni między stronami, pojawiają się punkty bólowe na mięśniach, które przy dotyku emitują zgłaszane przez pacjentkę objawy. Bolesne bywają również przyczepy na mięśniach.

Formy leczenia rehabilitacyjnego w przypadku vulvodynii

Niezbędna przy wulwodyni jest rehabilitacja mięśni dna miednicy. W skład takiej rehabilitacji wchodzi terapia manualna dna miednicy zewnętrzna bądź wewnętrzna celowana na problematyczne punkty odkryte podczas badania stanu mięsniowego dna mkiednicy. Wykorzystuje się również biofeedback z elektrostymulacją przy użyciu elektrody dopochwowej bądź doodbytniczej, oraz naukę samodzielnego rozciągania i rozluźniania mięśni dna miednicy oraz innych mięśni z nimi powiązanych.

W leczeniu vulvodyni metoda biofeedback z elektrostymulacją staje się coraz bardziej popularna, dzięki pozytywnym wynikom terapii. Dzięki tej metodzie wzmacniamy ukrwienie w okolicy sromu, a co za tym idzie zwiększamy odżywienie i dotlenienie mięśni, niwelujemy ból. Dla jak najlepszego efektu trening terapeutyczny trwa od dziesięciu do trzydziestu spotkań, w zależności od specyfiki problemu oraz indywidualnego podejścia pacjenta.

Kompleksowe leczenie vulvodynii

Jednak dla najlepszego efektu leczenie powinno być kompleksowe. Powinno składać się nie tylko z leczenia rehabilitacyjnego oraz ginekologicznego ale również ze spotkań u seksuologa i psychoterapeuty jeśli podłożem są problemy natury traumatycznej powiązanej ze sferą seksualną. Przy leczeniu pacjentka jak i terapeuci muszą uzbroić się w cierpliwość gdyż terapia może trwać kilka miesięcy.