Problemy z oddawaniem moczu

Trudności z oddawaniem moczu leczymy poprzez fizjoterapię dna miednicy. Jest to wąsko wyspecjalizowana gałąź fizjoterapii. Tego typu zaburzenia mikcji jeśli pochodzą z nadmiernego napięcia mięśniowego systemu zwieraczowego są określane w badaniu urodynamicznym jako czynnościowa przeszkoda podpęcherzowa. Leczenie czynnościowej przeszkody polega na stosowaniu metod fizjoterapeutycznych rozluźniających mięśnie dna miednicy.

Aby znormalizować napięcie fozjoterapeuci stosują metodę wizualizacji (biofeedback) w celu zobrazowania pacjentowi stanu napięcia mięśniowego. Na wykresach pacjent i fizjoterapeuta widzą, że mięśnie po wykonanej pracy nie rozluźniają się do końca i wspólnie pracują nad tym, aby dotrzeć do świadomości i nauczyć się odpuszczać napięcie mięśniowe do normalnego stanu. Aby wspomóc ten proces stosuje się również prądy rozluźniające mięśnie i ćwiczenia relaksacji mięśni dna miednicy w domu. Uzupełnieniem terapii są masaże mięśni dna miednicy i okolic cewki, które sprzyjają szybszemu powrotowi do zdrowia. Jeśli osoba chora ma tendencje do przetrzymywania moczu, powinna nauczyć się regularnego oddawania moczu co 2-3 godziny.

Jak powstają  trudności z oddawaniem moczu?

W momencie uczucia wypełnienia pęcherza odczuwamy potrzebę pójścia do toalety. Gdy się już w niej znajdziemy i warunki są komfortowe, rozpoczynamy proces oddawania moczu. Zanim mocz zacznie swobodnie lecieć rozluźniają się mięśnie dna miednicy, cewka moczowa dając otwartą drogę do wypływu moczu. Równolegle pęcherz zaczyna kurczyć się wypychając mocz silnym i ciągłym strumieniem przez cewkę moczową na zewnątrz. Gdy się opróżni przestaje się kurczyć, i zwieracze cewki i mięśni dna miednicy zamykają się. Rozpoczyna się proces kolejnego napełniania pęcherza. W sytuacji gdy cewka moczowa i mięśnie dna miednicy nie chcą się rozluźnić pojawia się problem z rozpoczęciem oddawania moczu, więc aby się wypróżnić większość osób wypiera mocz z siebie na siłę poprzez parcie brzuchem. Przez zaciśniętą cewkę zaczyna się słabym strumieniem wydobywać mocz i po chwili zanika. I tak przerywanym strumieniem odbywa się opróżnianie pęcherza przez zaciśnięte mięśnie cewki moczowej. Zwykle w takiej sytuacji nie udaje się do końca opróżnić pęcherza moczowego i kończy się oddawanie moczu z uczuciem nie do końca opróżnionego pęcherza.

Jeśli problem nie będzie leczony i pacjent przez dłuższy czas będzie załatwiał się przez zaciśnięte zwieracze z użyciem tłoczni brzusznej, to jest duże prawdopodobieństwo, że nabędzie dodatkowo problemy z utrzymaniem moczu, obniżenie narządów rodnych jak również hemoroidy.

Problemy z oddawaniem moczu – inne objawy

Oprócz trudności z oddawaniem moczu pacjenci skarżą się również na bóle podbrzusza i krocza, bóle odbytu, bóle pachwin, bolesne współżycie. Niektórzy odczuwają permanentne podrażnienie w cewce, które daje wrażenia, jakby się chciało oddać mocz. Jeśli napięcie mięśniowe jest dość duże mogą pojawić się również problemy z oddawaniem stolca, a wraz z nimi krwawienia z odbytu, hemoroidy.

Skąd biorą się problemy z oddawaniem moczu

Często przyczyną jest przetrzymywanie moczu związane z brakiem czasu na pójście do toalety w pracy, lub z niechęcią do toalety. Często w okresie szkolnym wiele dzieci nie chce korzystać z brudnych i mało intymnych toalet przetrzymując mocz, aż do powrotu do domu. Wtedy na skutek długiego przetrzymywania moczu system zwieraczowy ulega przeprogramowaniu na wyższe napięcie, które z czasem zacznie utrudniać oddawanie moczu.

Częste zakażenia dróg moczowych, bóle cewki, pieczenie cewki przy oddawaniu moczu, powoduje odruchowe zaciskanie się mięśni cewki moczowej.  Jeśli historia się powtarza lub długo trwa mięśnie również zareagują podwyższonym napięciem.

Mięśnie dna miednicy są bardzo wrażliwe na nasze przeżycia emocjonalne, stres, zmartwienia prowokują stan przewlekłego napięcia mięśni dna miednicy i może pojawić się trudność z odsawanim moczu i stolca, bóle krocza i bolesne współżycie.

Jeśli masz problem z oddawaniem moczu z powodu podwyższonego napięcia mięśni dna miednicy – umów się na konsultację pomożemy Ci.

Fizjoterapeuci HB Clinic Warszawa (www.hbclinic.eu)