Pochwica – objawy i leczenie

Pochwica (lac. Vaginimus) – jest to silny, odruchowy skurcz mięśni krocza kobiety, niezależny od woli. Powoduje on zamknięcie wejścia do pochwy, czasami jest połączony z fizjologicznymi ruchami obronnymi ciała np. zaciskanie nóg. Skurcz taki może pojawiać się przy jakiejkolwiek próbie penetracji pochwy np. wizyta u ginekologa, stosunek seksualny, zastosowanie tamponu itp. Zdarza się również, iż kobieta przez samą myśl o penetracji może doprowadzić do takiego skurczu pochwy np. przed stosunkiem płciowym. Istnieją sytuacje gdzie przy akcie seksualnym dochodzi do tzw. zakleszczenia – zaciśnięcia się pochwy z penisem w środku.

Pochwica – różne rodzaje

Wyróżniamy różne formy pochwicy, może to być pochwica pierwotna – trwa od zawsze, zazwyczaj pierwszy raz odkryta jest gdy dziewczyna dojrzewa i stosuje tampony. Również istnieje pochwica wtórna – nabyta z czasem, jak i pochwica sytuacyjna – zacisk mięśni pochwy pojawia się wybiórczo przy skojarzeniu z jakimś bodźcem, osobą lub miejscem.

Niestety w pochwicy główną rolę odgrywają czynniki psychogenne. Za najważniejsze z nich uważa się strach przed współżyciem z powodu obawy przed bólem, wielkością członka; strach przed ciążą, traumatyczne przeżycia z przeszłości naruszające sferę prywatną (gwałt, ciężkie pierwsze kontakty seksualne, molestowanie), wiara religijna oraz wychowanie seksualne, tłumione tendencje homoseksualne, infantylizm seksualny czy fałszywe wyobrażenie o seksie.

Zaburzenia organiczne, czyli stany chorobowe narządu rodnego mogą być przyczyną powstania pochwicy. Mogą do nich należeć blizny i zniekształcenia krocza, zapalne zmiany pochwy, endometrioza. W przypadku vulvodynii, niekontrolowane skurcze pochwy mogą być jej konsekwencją.

Do głównych objawów pochwicy, prócz skurczu, należą uczucie ciasnej pochwy, wąskiej pochwy, ból w podbrzuszu, rozdzierający ból przy jakiejkolwiek próbie penetracji.

Odbycie stosunku przy rozdzierającym bólu i zaciśniętych mięśniach może skończyć się urazem w okolicach krocza oraz urazem psychicznym dla kobiety. Po takim przeżyciu kolejne próby penetracji będą kończyć się nasilającymi objawami zaciskania mięśni krocza nawet z samego strachu. Dlatego pary borykające się z danym problemem nie powinny współżyć na siłę, gdyż może skończyć się to tylko niepowodzeniem. Zalecane jest wpierw wykonać fizjoterapię rozluźniającą mięśnie krocza, nauczającą kontroli nad skurczem i rozkurczem aby w późnym etapie móc cieszyć się tak bliską chwilą.

Przy leczeniu pochwicy ważna jest kompleksowa, złożona zespołowo terapia. Jak wyżej było napisane jest to choroba o podłożu psychogennym, stąd ważną rolę stanowi psychoterapeuta. Natomiast to nie wystarczy. W tej chorobie ważne są spotkania u seksuologa, kontrolne wizyty u ginekologa. Dani specjaliści przepiszą odpowiednie leki rozluźniające, przeciwbólowe. Stosowanie lubrykantów również jest bardzo istotne w trakcie penetracji. Natomiast kluczową rolę również odgrywa fizjoterapia mięśni dna miednicy. Ma za zadanie włączyć do terapii ćwiczenia mięśni pochwy, które mają na celu naukę świadomego napinania i rozluźniania mięśni tak ważnego przy nagłym skurczu. Również można wykonać terapię manualną wewnętrzną, która pomaga zlikwidować nadmierne napięcie mięśni dna miednicy.