Wszystko o nietrzymaniu moczu

Nietrzymanie moczu jest obecnie bardzo rozpowszechnionym problemem. Szacuje się, że dotyka on około 10-15% społeczeństwa, co w przeliczeniu wynosi 4 miliony osób w Polsce, w większości kobiet. Niestety, choroba ta może dotknąć każdego, jednak najbardziej narażonymi grupami społecznymi są kobiety po porodach, w okresie menopauzalnym oraz osoby w podeszłym wieku. Powyższe statystyki mogą doprowadzić nas do wniosku, że nietrzymanie moczu jest chorobą społeczną – występuje nawet częściej niż nadciśnienie tętnicze, depresja czy cukrzyca.

W takim razie co jest przyczyną nietrzymania moczu? Najbardziej rzetelnym źródłem wiedzy dotyczącym przyczyny wystąpienia tej dolegliwości jest badanie urodynamiczne. Pozwala ono dokładnie sprecyzować lub chociaż domniemać przyczyny na podstawie wielu parametrów mierzonych w trakcie tego badania.

Przyczyny nietrzymania moczu można podzielić na pęcherzowe oraz zwieraczowe. Pierwsze z nich dotyczą dysfunkcji w obrębie pęcherza i obejmują nadreaktywność wypieracza czyli niekontrolowane skurcze mięśnia cewki moczowej podczas wypełnienia, których przyczyną może być, ale nie musi choroba neurologiczna oraz niska podatność ścian pęcherza. Przyczyny zwieraczowe tkwią bezpośrednio w mięśniu zwieraczu cewki moczowej i obejmują nadmierną ruchomość cewki moczowej lub niewydolność systemu zwieraczowego. Nietrzymanie moczu może również powodować przepełnienie pęcherza, którego przyczyna tkwi w utrudnionym odpływie moczu. Ostatnim powodem nietrzymania może być nietrzymanie pozazwieraczowe, czyli przetoki bądź torbiele w ujściu moczowodu.

Ponadto wystąpieniu nietrzymania moczu sprzyja wiek, zmiany hormonalne związane z okresem przekwitania, ingerencje chirurgiczne w obrębie krocza, aktywność fizyczna obejmująca duże przeciążenie mięśni dna miednicy czyli skoki oraz bardzo obciążające dla kobiet porody.

Objawami nietrzymania moczu może być popuszczanie moczu przy silnym parciu, nietrzymanie wysiłkowe związane z aktywnością fizyczną nawet w życiu codziennym taką jak zmiana pozycji, szybki marsz bądź nawet spacer. Pacjenci mogą również cierpieć na bezwiedne gubienie moczu lub nawet stały wyciek moczu nie związany z żadną aktywnością. Kolejnym objawem jest uciążliwe moczenie nocne lub kropelkowanie moczu zaraz po oddaniu moczu w toalecie.

Leczenie nietrzymania moczu powinno się rozpocząć od metod zachowawczych takich jak ćwiczenia mięśni dna miednicy oraz rehabilitacja biofeedback z zastosowaniem elektrostymulacji. Dodatkowo pomocna powinna okazać się zmiana stylu życia typu dieta, rodzaj przyjmowanych płynów, likwidacja nadwagi czy trening pęcherza. Innym bardziej inwazyjnym sposobem leczenia jest operacja. Polega ona na założeniu taśm, które mają za zadanie podwieszenie cewki moczowej przywracając tym samym prawidłowe warunki anatomiczne. Operacja taka cieszy się bardzo wysoką skutecznością, ale należy pamiętać, że zanim podejmiemy się inwazyjnej, operacyjnej terapii należy spróbować naturalnie wzmocnić mięśnie. Fizjoterapia stanowi też dobre przygotowanie przedoperacyjne i pomaga wzmocnić jej efekt oraz przedłużyć działanie.