Częste oddawanie moczu można wyleczyć poprzez fizjoterapię

Przyczyny częstego oddawania moczu

Istnieją różne przyczyny częstego oddawania moczu. Najczęstszymi z nich są zakażenia bakteryjne i grzybicze oraz stany zapalne pęcherza. Leczenie jest wtedy wyłącznie farmakologiczne.

Zdarzają się inne przyczyny takie jak nadreaktywność pęcherza po licznych zakażeniach układu moczowego, choroby kręgosłupa, dysfunkcje mięśni dna miednicy, dysfunkcje unerwienia pęcherza, zmiany anatomicznego ułożenia narządów miednicy mniejszej, ból w rejonie krocza, zła dieta, zbyt niska pojemność pęcherza czy obniżenie dna miednicy. Dla prawidłowej diagnozy ważne jest ustalenie która z przyczyn jest najbardziej prawdopodobna.

Leczenie częstego oddawania moczu poprzez fizjoterapię urologiczną

Niektóre z wyżej wymienionych chorób leczy się poprzez rehabilitację. Zaliczają się do nich wszelkie choroby wynikające z dysfunkcji mięśni dna miednicy.

Pęcherz nadreaktywny, powoduje częste oddawanie moczu

Jedną z nich jest pęcherz nadreaktyny (OAB). Pęcherz taki mimo braku pełnego wypełnienia moczem wysyła informacje do mózgu, że trzeba go opróżnić. Ataki najczęściej zdarzają się w środowisku zimnym bądź mokrym, w stresie, podekscytowaniu, w pośpiechu. Ataki mogą się skończyć ekstremalnym parciem bez popuszczenia bądź z popuszczeniem. Dla rozpoznania OAB wykonuje się badanie urodynamiczne oraz ocenia się objawy. W dalszym toku zaleca się leczenie. Może to być leczenie farmakologiczne połączone z rehabilitacją bądź sama rehabilitacja, której głównym celem jest pobudzenie zwieracza cewki moczowej za pomocą biofeedback’u z elektrostymulacją doprowadzającą do zahamowania aktywności pęcherza.

Stosuje się również trening behawioralny przy pomocy prowadzenia codziennego dzienniczka mikcji.  Na wizytach fizjoterapeuta uczy pacjenta opanowania ataków parcia naglącego oraz oducza złych odruchów. Gdy pacjent wykazuje wielką inicjatywę i zaangażowanie efekty mogą być szybko zauważalne.

Niska pojemność pęcherza wpływa na częste oddawanie moczu

Kolejną możliwą przyczyną częstego oddawania moczu jest zbyt niska pojemność pęcherza, charakteryzująca się szybszym wypełnieniem  i wysłaniem impulsów do mózgu informujących o konieczności oddania moczu wielokrotnie częściej. Dla określenia pojemności pęcherza wykonuje się badanie urodynamiczne i prowadzi się dzienniczek mikcji. Konieczne jest ustalenie przyczyny zmniejszonej pojemności pęcherza. W leczeniu stosuje się rehabilitację, której głównym założeniem jest zwiększyć pojemność pęcherza i zredukować częstość oddawania moczu do 7 razy dziennie i raz w nocy. W skład rehabilitacji wchodzą ćwiczenia mięśni dna miednicy, zmiany w spożywaniu płynów. Rehabilitacja jest dobierana indywidualnie przez fizjoterapeutę.

Obniżenie dna miednicy, a częste oddawanie moczu

Obniżenie dna miednicy również jest przyczyną częstego oddawania moczu, ponieważ patologicznie ustawione dno miednicy może wpływać na ułożenie pęcherza oraz cewki moczowej. Jedną z zaobserwowanych przyczyn jest przedostawanie się do szyi pęcherza kropelek moczu, które pobudzają receptory informujące mózg o dużym wypełnieniu pęcherza, dając sygnał o nagłym parciu i potrzebie oddania moczu. W tej chorobie jak i w powyższych również z pomocą przychodzi rehabilitacja mięśni dna miednicy mająca na celu przywrócić odpowiednie ułożenie miednicy, pęcherza, cewki moczowej. W terapii stosuje się biofeedback z elektrostymulacją i jeżeli są takie wskazania – terapię manualną.